Joyce & Renate in Kenia

Ons leven in Msambweni

Karibu!!
Van de drukke stad Mombasa dus nu in het rustige Msambweni...
En van APDK nu naar Blessed Camp....

Blessed Camp
Blessed Camp is een dorpsgemeenschap waar ongeveer 80 volwassenen en 100 kinderen wonen. Deze mensen zijn verstoten door de maatschappij onder het stigma van de ziekte lepra.
De mensen die lepra hadden, gingen naar een hospitaal voor behandeling, zodat ze andere mensen niet konden besmetten.
Nadat de mensen met lepra hersteld waren, wilden ze terug naar hun huis en familie. Maar helaas gaf hun familie aan dat hun terugkomst niet gewenst was. Mensen met lepra werden en worden gezien als slecht en niet menswaardig.
De mensen gingen terug naar het hospitaal en kregen naast het hospitaal een stuk grond toegewezen waar ze mochten gaan wonen. De bevolking gaf deze plaats de naam Tumbe (een plaats van tegenslag, van verworpen mensen).
Peter Ochiel (lokale coördinator van Doingoood en onze eerste gastpapa) ontdekte deze gemeenschap in 2004 en besloot hen te helpen.
Een van zijn eerste veranderingen was de naam... Tumbe maakte plaats voor BLESSED CAMP!!Doingoood werkt eraan om de inwoners van Blessed Camp te helpen zelfredzaam te worden.
Daarnaast verzorgt Doingoood een voedselprogramma dat op dagelijkse basis voorziet in een maaltijd aan de mensen die dit het hardste nodig hebben. De wonden die de lepra slachtoffers hebben worden verzorgd en er is een schooltje gebouwd voor de kinderen.

Zeer warm welkom
De eerste dag dat we in Blessed Camp aankwamen werden we direct omringt door 84 kinderen die ons allemaal vastpakten en een handje wilden geven! In APDK riepen de kinderen de hele dag 'Mzungu, Mzungu'. Hier vragen ze steeds je naam en ondertussen horen we nu de hele dag
'Joyce, Joyce, Lenata, Lenata'. (Renate is onuitspreekbaar voor een Keniaan).
Ook in ons gastgezin voelen we ons erg welkom. Phoebe en Leonard zijn hele leuke en lieve gastouders. Ze zorgen heel goed voor ons en Phoebe kan erg goed koken.
Aan het huis waar we nu wonen zijn we al aardig gewend. We wonen in een zogenaamd 'Swahili-huis'. Voorin het huis (overdekt) zijn 4 kamers (twee gastenkamers, de woonkamer en de keuken - tevens slaapkamer van Phoebe en Leonard. Dan kom je op een binnenplaatsje (buiten) met waslijnen en 4 andere woningen (deze mensen hebben slechts 1 kamer). Achterin buiten is het toilet en de douche en de gootsteen. (zie foto's in fotoserie Ons dorp).

Een dag op Blessed Camp
Om half 8 begint de school voor de kinderen. Tot half 9 gaan ze eerst tellen van 1 tot 100. Eén kind zegt het voor en de andere kinderen moeten het nazeggen. Dus in dat uur tellen ze wel minstens 6 keer met zijn allen tot 100. En dat elke ochtend!
Na het tellen start Leonard met het zingen van wat liedjes, samen met de kinderen. Klas 3 gaat daarna naar hun eigen lokaal en de rest blijft in het andere lokaal.
Om de beurt krijgen de klassen les, terwijl de andere klas voor zichzelf werkt en opdrachten maakt.
Vanaf ongeveer 10 uur hebben de kinderen een uur pauze en mogen ze buiten spelen.
De kinderen spelen buiten met een stuk touw, steentjes, plastic of andere dingen die ze vinden.
Ook vermaken ze zich met het verwijderen van jiggers (zandvlooien) uit elkaars voeten met een veiligheidsspeld. Van 11 tot 12 hebben de kinderen weer les en daarna is het lunchpauze.
De kinderen (en de andere mensen) krijgen lunch van Blessed Camp. Ook wij eten mee met de lunch. Deze lunch bestaat uit rijst met erwten, ugali met witte kool of mais met bonen (dit heet 'getsiederrie', o nee, 'kederrie').
Van half 2 tot half 3 hebben de kinderen nog les en daarna gaan ze de dag afsluiten met een gebed en moeten ze naar huis.

Op maandag en donderdag is het 'medical day'. Een paar maanden geleden werd dit gedaan onder een boom in het zand, maar sinds kort staat er een gebouw waar ze medische zorg kunnen geven.
Op donderdag komt er een verpleegkundige uit Msambweni Hospital en kunnen de mensen uit Blessed Camp en ook uit de omgeving langskomen met hun klachten. De verpleegkundige meet hun bloeddruk en temperatuur en schrijft (zo nodig) medicijnen voor. Een groot verschil met Nederland, waar verpleegkundige geen medicijnen voorschrijven, maar de arts dit doet. Er is op donderdag ook een leerling-verpleegkundige aanwezig, die (lepra)wonden verzorgd en jiggers (zandvlooien) uit de voeten verwijderd.
Op maandag worden er alleen jiggers verwijderd en wonden verzorgd door de leerling-verpleegkundige en mogen alleen de mensen uit Blessed Camp komen.
Jiggers zijn zandvlooien die zich bij voorkeur onder de teennagels, onder de nagelriem of op de hielen van de voet ingraven en daar eitjes leggen. De jiggers jeuken en kunnen ook pijnlijk zijn.
Jiggers kunnen voorkomen worden door dichte schoenen en sokken te dragen.
Helaas lopen veel volwassenen en kinderen hier op blote voeten of slippers. Ook zijn niet alle vloeren in de huizen van beton, waardoor de jiggers ook in de huizen van de mensen leven.
De jiggers worden met een mesje uit de voet verwijderd. Er blijft dan een flink gat achter in de voet waar Betadinezalf op gedaan wordt....Helaas lopen de mensen daarna gewoon weer op hun blote voeten weg.....

De kliniek
De eerste week hebben we Blessed Camp een beetje over ons heen laten komen. We hebben gekeken wat er gebeurd en hoe. Aan het eind van de week hebben we een gesprek gehad over onze rol op Blessed Camp. We hebben besloten te gaan helpen in en rondom de kliniek.
De kliniek, waar de medische zorg gegeven wordt, is eigenlijk niet veel meer dan een gebouw. Het is er één grote rommel, het is vies, er is geen prullenbak te bekennen en er is niet eens een plek om je handen te wassen. Toen we dit bespraken werd ons al snel duidelijk dat de heren die de leiding hebben ook niet wisten waar te beginnen en geen medische kennis hebben om dit goed op te pakken.
In de tweede week zijn we daarom vooral op gaan ruimen en dingen uit gaan zoeken. We vonden veel antibiotica, antiwormmiddelen, anti-malariamiddelen, gaasjes, verbandjes en ladingen (verband)scharen en kochers. Ondertussen hebben we de rommel redelijk aan kant en zijn we bezig met de indeling van de kamers, hebben we prullenbakken gekocht, zijn we begonnen te kijken naar (verbetering van) de administratie en registratie van de patiënten en hopen we een start te kunnen maken om dit gebouw tot een echte kliniek te maken...

Beach
Het voordeel aan ons leven in Msambweni, is dat we lekker dicht bij het strand zitten.
Aan het strand zit een klein bungalowparkje met een zwembad, wat gerund wordt door een Duits echtpaar. Vrijwilligers van Doingoood mogen hier gratis zwemmen. Dus vaak nemen na een dag op het project, een duik in het zwembad.
Diani beach is ongeveer een drie kwartier reizen met de matatu en is een tropisch paradijs! Parelwitte stranden en een helderblauwe zee...
Geef ons eens ongelijk dat we daar vorig weekend met 5 vrijwilligers een huisje hebben gehuurd aan het strand en daar lekker twee nachten hebben geslapen...
Het was een zeer gezellig weekend. We hebben lekker op het strand gelegen, gezwommen en cocktails gedronken. Helaas zijn we wel twee keer bestolen dit weekend.
´s Middags lagen we lekker op het strand. We besloten om even een drankje te doen bij een strandtentje iets verderop. Onze handdoeken lieten we op het strand liggen... er was toch verder niemand. Toen we na het drankje terugkwamen, waren dus mooi onze handdoeken gestolen! Shit! Eigenlijk ook wel dom van ons dat we dit gewoon hebben laten liggen.... we hadden het kunnen weten! Maarja, dat is makkelijk praten achteraf...
De volgende ochtend gingen we lekker buiten ontbijten. Alles stond buiten en we waren net aanstalten aan het maken om aan tafel te gaan... staat er ineens een hele grote aap op de stoep! Dus wij roepen en klappen naar die aap, zodat hij weg zou gaan. Nou, mooi niet. De aap was een brutale aap! Hij sprong op de tafel keek eens rond en besloot dat hij het brood maar mee ging nemen voor zijn eigen ontbijtje... Daar ging ons brood.
Omdat het nieuws dat er eten te verkrijgen was bij huisje 5 snel rondging in het apendorp, stonden er al snel heel veel apen in de tuin... Snel maar alles gepakt en toch maar binnen gaan ontbijten.

Masai
Toen we met zijn allen lagen te zonnen op Diani Beach, kwamen er opeens twee Masai-mannen aangelopen die ons kettingen wilden verkopen. Ze deden Renate een grote kralen ding om, met een koeienstaart eraan. Dit was de ketting die de vrouwen dragen als ze gingen trouwen.
De man vertelde 'tussendoor' nog even dat een Masai-man wel 5 vrouwen mag hebben... tsja, wat moet je daar nou van denken.
De Masai-mannen vertelden ons over hun dorp hier verderop, waar ze dansen en een paar hutjes hebben om aan de mensen te laten zien... We wilden best eens zo'n Masai-dorpje zien, dus we spraken we met de mannen af. Eenmaal aangekomen in het dorpje deden de Masai verschillende ‘dansen' waarin wij mee moesten doen. Hand-in-hand stonden wij met de Masai terwijl we dansten maakten zij hele rare geluiden (zie filmpje), deden ze een gebed voor ons en uiteraard de beroemde Masai sprong.
Hierna mochten we nog een kijkje nemen in een Masai-huisje (Manyatta). Dit is een hutje gemaakt van koeienstront en takken. Er staan 2 bedden; 1 voor de vrouw en de kinderen, 1 voor de man. Als de man en de vrouw 'intiem' willen zijn, gaan de kinderen in de hut van één van de andere vrouwen van de man slapen, als respect voor hun ouders...

Zo, wij gaan weer even een duik nemen in het zwembad, want het wordt hier steeds warmer!
Hoe is het weer in Nederland trouwens?? ;-)

Kwa heri!

Marie Louise

Hoi dames,

Wat is het daar verschrikkelijk mooi... En wat zijn er veel kinderen! Houden jullie je schoenen aan?

Groetjes papa en mama XX

Sander en Astrid

Hoi dames,

Het blijft leuk om jullie verhalen te lezen en de foto te bekijken.

leneta we hopen niet dat als we ooit bij je komen eten we vis of getverderie gaan eten, denk dat het dan toch de Febo of de Mac wordt :).

Maar wat beleven jullie veel zeg, en we vinden het knap wat jullie daar doen zeker als ik zo na die kleine kinder voetjes kijk. Zou zo me sokken willen opsturen naar jullie!!!!

Tot volgende keer.

xxx Sander en Astrid.

Ps we verwachten natuurlijk wel dat jullie straks die pan op jullie hoofd kunnen dragen zonder jullie handen te gebruiken.

Gr

Elisa

Geweldige avonturen meiden! Leuk om te lezen. Jullie doen het maar mooi. Nog vijf weken en dan zijn jullie weer in het koude kikkerlandje. Heel veel succes! :) liefs, Elisa

nick en fenne

Tot 100 tellen is ook heel belangrijk. ;) dan is er een gebouw voor medical day , is t er een.puinhoop:(.wat goed dat jullie wel weten waar je moet beginnen en aan het opruimen zijn geslagen. wat de handoeken betreft.... nu zijn er weer twee mensen die een.mooie handoek erbij hebben;)
en die apen gadver... dat brood wilde je toch niet echt terug??apen zitten toch altijd aan hun billen en aan hun eigen poep??nou dan zal ik zeggen:aap neem jij maar lekker dat brood mee als je het al hebt asngeraakt.

Hier nederland is het weer groot feest want de sint is weer in het land!!!verder vooral t bekende weer. regen,maar t begint nu ook echt wel wat af te koelen. Dus bereidt jullie vast voor als jullie eind december landen.
Succes en veel plezier nog daar

Lilian

Lieve meiden,

Wat een omschakeling! Wij hebben bewondering voor alles wat jullie ondernemen. Heerlijk dat jullie, naast het harde werken, ook lekker kunnen genieten van een mooi strand. Dat verdienen jullie.
Wat de handdoeken betreft, het is jammer maar helaas. Waarschijnlijk heeft deze 'dief' het nodig. Maar die aap, die is wel heel brutaal. Zonde van jullie ontbijt:)
Het weer in Nederland is op dit moment regenachtig en het begint al aardig koud te worden. Hier heeft het al een paar keer gevroren, dus als jullie terugkomen zal het wel even wennen zijn aan deze temperatuuromslag.
Lieve meiden, pas op voor jiggers en brutale apen.

Lieve groet, Lilian en Ad

ishtu

wow, beroofd worden door een aap.. dat maak je nou niet in NL mee! Lijkt me zo een toffe ervaring, co-schappen wordt echt peanuts voor je renaat:d

Het weer hier is heel prachtig herfstachtig! Alle blaadjes vallen van de bomen. Er zijn nog wel prachtige dagen geweest in oktober en november!

Lia

Wat een ontzettend leuk verhaal hebben jullie weer geschreven. En wat verschrikkelijk die armoede voor die mensen en kinderen, je zou ze allemaal een beter leven willen geven. Wat een belevenis om bij de masai mensen op bezoek te gaan, lijkt me heel leuk. Groetjes, je moe xxx

Simone plaschek

Lieve Joyce, wat beleef je geweldige avonturen zeg! Ik lees jullie blog met veel plezier, prachtige foto's ook. Hier is het inderdaad herfstig, miezerig en mistig dus geniet maar lekker van dat warme weer. Ik wens je nog een prachtige tijd toe, waarin je een hoop mooie dingen kunt doen. Leuk je in januari weer te zien! Liefs Simone

Nathasja

Jeetje meiden wat beleven jullie veel en ik kan niet benadrukken wat een goed werk jullie doen.

Ik lees met heel veel plezier jullie verhalen en en bekijk jullie foto's.

We hebben het niet zo warm als jullie maar op zich is het heerlijk weer voor de tijd evan het jaar.

Liefs Nathasja

Roos Hulkenberg

Lieve Renate,
Bedankt voor je lieve berichtje op Facebook, wat leuk dat je ondanks alle spannende avonturen on Kenia nog aan mijn verjaardag gedacht heb.
Dikke kus je nichtje.

Pauline

Lieve Renaat!
Wat klinkt dat heftig allemaal en wat maken jullie een hoop mee.
Ik vind het heel leuk hoe jullie dat zo allemaal beschrijven, jullie weten de sfeer en het gevoel echt mooi over te brengen.
Geniet ervan daar! En hopelijk laten die apen jullie ook een keertje eten :)
xxx Plien

Rick en Lotte

Hoi lieve Joyce en Renate, door het ontbreken van internet bij ons thuis, kunnen we niet altijd jullie verhalen lezen. Op de telefoon gaat het ook net allemaal wat lastiger. Toch een goede poging gedaan net om de laatste paar verhalen te lezen. Wat een goede verhalen :). Die week vakantie met de familie klinkt heerlijk, gaaf die safari ook. we hebben ons verbaasd over de operaties en dat met "dagelijks" schuur-gereedschap. En nu weer in blessed camp met weer heel veel lieve mensen om jullie heen. Jullie avontuur gaat maar door, fijn!! Geniet nog een laatste maandje daar, voor je het weet staan jullie weer in het "gewone" Nederland.

Liefs Rick en Lotte

Doingoood